Što radi školski psiholog?
Školski psiholog je stručnjak koji, koristeći znanja i vještina iz različitih područja psihologije pomaže učenicima da što kvalitetnije prepoznaju i razviju svoje potencijale, unapređuju i održavaju svoje psihološko zdravlje, razvijaju kvalitetne odnose s drugima te u skladu sa svojim sposobnostima i interesima donose odluke vezane uz nastavak obrazovanja i budućeg zvanja.
U središtu rada psihologa nalazi se učenik. Rad s učiteljima i roditeljima također je uobičajen ali sa ciljem pomaganja i osposobljavanja za bolje razumijevanje učenika i efikasnijeg rada s njima.
Poslovi školskog psihologa
- prepoznavanje individualnih potreba učenika
- individualno i grupno savjetovanje učenika
- psihološka procjena mogućnosti učenika (upis u prvi razred, odabir srednje škole, poteškoće u savladavanju programa, identifikacija darovitih, generacijska ispitivanja i drugo)
- prepoznavanje teškoća u učenju i pomaganje u ostvarivanju boljeg školskog uspjeha
- pomaganje u savladavanju emocionalnih i obiteljskih problema i poteškoća u ponašanju
- provođenje radionica za učenike radi prevencije nepoželjnih ponašanja i unapređenje mentalnog zdravlja
- provođenje kriznih intervencija u slučajevima ozbiljnijih sukoba i događaja
- suradnja s učiteljima u praćenju i poticanju učenikovog napredovanja
- provođenje edukativnih predavanja za roditelje
- individualni i grupni savjetodavni rad za roditelje
Da bi mogao objektivno prepoznati određenu osobinu učenika (npr. poteškoću ili darovitost), psiholog primjenjuje odgovarajuća psihodijagnostička sredstva (psihološke upitnike i testove), razgovor i opažanje, na temelju kojih zaključuje o potrebnoj podršci i preporuča daljnje korake.
Koji su najčešći razlozi radi kojih se učenici obraćaju školskom psihologu?
- poteškoće u ostvarivanju dobrih odnosa s drugima (vršnjacima, roditeljima, učiteljima)
- emocionalni problemi (npr. dugotrajni osjećaj tuge, ljutnje, zabrinutosti)
- obiteljski problemi (loši obiteljski odnosi, teškoće u komunikaciji s roditeljima)
- zdravstveni problemi i poteškoće
- poteškoće u savladavanju gradiva (neučinkovito učenje, loše strategije učenja, nerazumijevanje gradiva)
- savjetovanje pri donošenju odluka o daljnjem obrazovanju i drugo.
Koji su najčešći razlozi radi kojih se roditelji obraćaju školskom psihologu?
- narušena komunikacija s djetetom
- opažene promjene u uobičajenom ponašanju djeteta i sumnja na različite poteškoće
- traženje savjeta vezanih uz odgoj i disciplinu
- izvanredne obiteljske okolnosti (npr. razvod, gubitak člana obitelji i drugo)
- poteškoće u savladavanju školskog gradiva
- unapređenje suradnje sa učiteljem i školom
- uočavanje darovitosti na jednom ili više područja i drugo
Što radi školski pedagog?
Pedagozi su stručnjaci koji se bave odgojem i obrazovanjem. Pedagozi mogu raditi u školama, vrtićima, učeničkim domovima,…. Najveći broj pedagoga radi u školama, u kojima su oni osnovni stručni suradnici. Pedagog radi s učenicima, učiteljima i roditeljima te surađuje s ravnateljem škole i ostalim stručnim suradnicima u školi (psiholog, školski knjižničar) i stručnjacima koji rade u drugim institucijama povezanim sa školom. Cilj suradnje je poticanje razumijevanja i zajedničke odgovornosti za odgoj, obrazovanje i budućnost učenika u svrhu stvaranja poticajnog odgojno-obrazovnog okruženja za učenike. Najvažnija djelatnost školskog pedagoga je neposredan odgojno-obrazovni rad s učenicima u obliku individualnih susreta i skupnog rada u skladu s potrebama pojedinih učenika (učenje, razumijevanje emocija, razvoj pozitivne slike o sebi,…) i razrednih odjela. Uz neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima, školski pedagog u neposrednom radu pruža pomoć i podršku učiteljima u radu s učenicima i roditeljima te pruža pomoć i savjetovanje roditeljima s obzirom na potrebe njihova djeteta.
Školski pedagog član je razvojno-pedagoške službe škole koja je usmjerena na unapređenje svih sastavnica odgojno-obrazovnog rada škole. Pritom se misli na:
1. planiranje i programiranje rada,
2. savjetodavni rad i neposredno izvođenje pedagoških aktivnosti (radionice),
3. analizu, istraživanje i vrednovanje pedagoškog procesa i postignuća,
4. usavršavanje i uvođenje promjena,
5. informiranje i dokumentiranje.
Poslovi školskog pedagoga u neposrednom odgojno-obrazovnom radu:
- Procjena zrelosti djece za upis u 1. razred osnovne škole,
- Profesionalna orijentacija učenika završnih razreda osnovne škole,
- Radionice, projekti i druge aktivnosti u sklopu Školskog preventivnog programa (prevencija nasilničkog ponašanja, ovisnosti, razvoj pozitivne slike o sebi, medijska pismenost,…),
- Individualno savjetovanje s ciljem prevencije neprimjerenih ponašanja,
- Pomoć učenicima u usvajanju metoda učenja, izradi osobnog plana učenja, postavljanju ciljeva i planiranju slobodnog vremena,
- Sudjelovanje u organizaciji različitih javnih događanja u školi i obilježavanju značajnijih datuma (Dan ružičastih majica, Međunarodni dan mentalnog zdravlja, Svjetski dan tolerancije,…),
- Praćenje i pomoć učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (daroviti učenici i učenici s teškoćama),
- Suradnja s učiteljima u praćenju učenika i kreiranju poticajnog odgojno-obrazovnog okruženja,
- Suradnja s učiteljima u kreiranju odgovarajućih odgojno-obrazovnih programa za učenike, praćenje i savjetovanje vezano uz rad s učenicima s posebnim potrebama,
- Individualno savjetovanje roditelja u skladu sa specifičnom potrebama djeteta,
- Informiranje roditelja o rezultatima praćenja i uspjeha učenika,
- Edukativna predavanja i radionice s roditeljima,…