Stručne službe

Što radi školski psiholog?

Školski psiholog je stručnjak koji, koristeći znanja i vještina iz različitih područja psihologije pomaže učenicima da što kvalitetnije prepoznaju i razviju svoje potencijale, unapređuju i održavaju svoje psihološko zdravlje, razvijaju kvalitetne odnose s drugima te u skladu sa svojim sposobnostima i interesima donose odluke vezane uz nastavak obrazovanja i budućeg zvanja.

U središtu rada psihologa nalazi se učenik. Rad s učiteljima i roditeljima također je uobičajen ali sa ciljem pomaganja i osposobljavanja za bolje razumijevanje učenika i efikasnijeg rada s njima.

Poslovi školskog psihologa

  • prepoznavanje individualnih potreba učenika
  • individualno i grupno savjetovanje učenika
  • psihološka procjena mogućnosti učenika (upis u prvi razred, odabir srednje škole, poteškoće u savladavanju programa, identifikacija darovitih, generacijska ispitivanja i drugo)
  • prepoznavanje teškoća u učenju i pomaganje u ostvarivanju boljeg školskog uspjeha
  • pomaganje u savladavanju emocionalnih i obiteljskih problema i poteškoća u ponašanju
  • provođenje radionica za učenike radi prevencije nepoželjnih ponašanja i unapređenje mentalnog zdravlja
  • provođenje kriznih intervencija u slučajevima ozbiljnijih sukoba i događaja
  • suradnja s učiteljima u praćenju i poticanju učenikovog napredovanja
  • provođenje edukativnih predavanja za roditelje
  • individualni i grupni savjetodavni rad za roditelje

Da bi mogao objektivno prepoznati određenu osobinu učenika (npr. poteškoću ili darovitost), psiholog primjenjuje odgovarajuća psihodijagnostička sredstva (psihološke upitnike i testove), razgovor i opažanje, na temelju kojih zaključuje o potrebnoj podršci i preporuča daljnje korake.

Koji su najčešći razlozi radi kojih se učenici obraćaju školskom psihologu?

  • poteškoće u ostvarivanju dobrih odnosa s drugima (vršnjacima, roditeljima, učiteljima)
  • emocionalni problemi (npr. dugotrajni osjećaj tuge, ljutnje, zabrinutosti)
  • obiteljski problemi (loši obiteljski odnosi, teškoće u komunikaciji s roditeljima)
  • zdravstveni problemi i poteškoće
  • poteškoće u savladavanju gradiva (neučinkovito učenje, loše strategije učenja, nerazumijevanje gradiva)
  • savjetovanje pri donošenju odluka o daljnjem obrazovanju i drugo.

Koji su najčešći razlozi radi kojih se roditelji obraćaju školskom psihologu?

  • narušena komunikacija s djetetom
  • opažene promjene u uobičajenom ponašanju djeteta i sumnja na različite poteškoće
  • traženje savjeta vezanih uz odgoj i disciplinu
  • izvanredne obiteljske okolnosti (npr. razvod, gubitak člana obitelji i drugo)
  • poteškoće u savladavanju školskog gradiva
  • unapređenje suradnje sa učiteljem i školom
  • uočavanje darovitosti na jednom ili više područja i drugo

Što radi školski pedagog?

Pedagozi su stručnjaci koji se bave odgojem i obrazovanjem. Pedagozi mogu raditi u školama, vrtićima, učeničkim domovima,…. Najveći broj pedagoga radi u školama, u kojima su oni osnovni stručni suradnici. Pedagog radi s učenicima, učiteljima i roditeljima te surađuje s ravnateljem škole i ostalim stručnim suradnicima u školi (psiholog, školski knjižničar) i stručnjacima koji rade u drugim institucijama povezanim sa školom. Cilj suradnje je poticanje razumijevanja i zajedničke odgovornosti za odgoj, obrazovanje i budućnost učenika u svrhu stvaranja poticajnog odgojno-obrazovnog okruženja za učenike. Najvažnija djelatnost školskog pedagoga je neposredan odgojno-obrazovni rad s učenicima u obliku individualnih susreta i skupnog rada u skladu s potrebama pojedinih učenika (učenje, razumijevanje emocija, razvoj pozitivne slike o sebi,…) i razrednih odjela. Uz neposredni odgojno-obrazovni rad s učenicima, školski pedagog u neposrednom radu pruža pomoć i podršku učiteljima u radu s učenicima i roditeljima te pruža pomoć i savjetovanje roditeljima s obzirom na potrebe njihova djeteta.

Školski pedagog član je razvojno-pedagoške službe škole koja je usmjerena na unapređenje svih sastavnica odgojno-obrazovnog rada škole. Pritom se misli na:

1. planiranje i programiranje rada,

2. savjetodavni rad i neposredno izvođenje pedagoških aktivnosti (radionice),

3. analizu, istraživanje i vrednovanje pedagoškog procesa i postignuća,

4. usavršavanje i uvođenje promjena,

5. informiranje i dokumentiranje.

Poslovi školskog pedagoga u neposrednom odgojno-obrazovnom radu:  

  • Procjena zrelosti djece za upis u 1. razred osnovne škole,
  • Profesionalna orijentacija učenika završnih razreda osnovne škole,
  • Radionice, projekti i druge aktivnosti u sklopu Školskog preventivnog programa (prevencija nasilničkog ponašanja, ovisnosti, razvoj pozitivne slike o sebi, medijska pismenost,…),
  • Individualno savjetovanje s ciljem prevencije neprimjerenih ponašanja, 
  • Pomoć učenicima  u usvajanju metoda učenja, izradi osobnog plana učenja, postavljanju ciljeva i planiranju slobodnog vremena,
  • Sudjelovanje u organizaciji različitih javnih događanja u školi i obilježavanju značajnijih datuma (Dan ružičastih majica, Međunarodni dan mentalnog zdravlja, Svjetski dan tolerancije,…),
  • Praćenje i pomoć učenicima s posebnim odgojno-obrazovnim potrebama (daroviti učenici i učenici s teškoćama),
  • Suradnja s učiteljima u praćenju učenika i kreiranju poticajnog odgojno-obrazovnog okruženja,
  • Suradnja s učiteljima u kreiranju odgovarajućih odgojno-obrazovnih programa za učenike, praćenje i savjetovanje vezano uz rad s učenicima s posebnim potrebama,
  • Individualno savjetovanje roditelja u skladu sa specifičnom potrebama djeteta,
  • Informiranje roditelja o rezultatima praćenja i uspjeha učenika, 
  • Edukativna predavanja i radionice s roditeljima,…

Skip to content